Alle blogposts

5, 6, 7, 8 - Tour Piqué: tips van onze experts!

In deze editie van "5, 6, 7, 8" nemen we een danspas uit ballet onder de loep, die in verschillende dansvormen terug komt, nl. tour piqué. Lyanca Van Rompay zet je op weg met de basispas en Sander Camps en Marta Kulikowska de Nalecz geven tips om je uitvoering naar een next level te brengen.

De basispas

Tour piqué = een draai die verplaatst naar voor op de diagonaal.

Aandachtspunten:

  • spotten;
  • naar voren verplaatsen;
  • positie armen.

Stap 1

Préparation = maak tendu devant op richting.

TourPique_1


Stap 2

Plié in standbeen.

TourPique_2


Stap 3

Draai een kwart, open demi-rond, verleng armen allongé.

TourPique_3


Stap 4

Benen: breng je gewicht naar voor, stap op je demi-pointe (piqué) en breng je achterste been naar een passé achter. Armen: sluit in 1ste positie.

TourPique_4
TourPique_5


Stap 5

Zet je passé voet onder je neer in plié en open armen zoals in je préparation. Herhaal op diagonaal.

TourPique_6


Tips van onze experts

"De basis piqué zoals beschreven in de syllabus van het Vaganova (Sovjet) systeem (waar wij vooral mee werken) is "een beweging waarbij de danser het gewicht verplaatst van het ene been (in plié) naar het andere been op demi-point of sur point, waarbij het tweede been volledig gestrekt is". Variaties hiervan zijn dan onder andere piqué attitude, piqué arabesque, piqué à la seconde ('en dehors' en 'en dedans') en uiteraard ook de piqué tour." – Sander Camps

"Zet een stap naar de hoek die nu ons front "en face" is." - Marta Kulikowska de Nalecz 

"In deze piqué tour zijn ook nog verschillende variaties mogelijk, waaronder de draairichting (en dedans/en dehors) en de positie van het werkend been (retiré, cou-de-pied, arabesque, attitude, pose devant of een zelf verzonnen positie) alsook de positie van de armen (1e, 3e of een combinatie daarvan) en een eindpositie na de draai in 5e of 4e positie." – Sander Camps

"Zet een stap meteen op tenen "relevé" positie. Let op: de knie is gestrekt, ik buig hem niet voordat ik een stap zet." - Marta Kulikowska de Nalecz 

"Zorg voor een krachtig maar gecontroleerde afzet van het standbeen." – Sander Camps

"Hou het "vierkant" van het bovenlichaam. Schouders en heupen naar de hoek met een stap." - Marta Kulikowska de Nalecz 

"Spotten terwijl je draait (focussen op één punt)." - Marta Kulikowska de Nalecz   

"Zet je been ver genoeg, zeker niet onder jezelf. Bekijk het als een grote stap." – Sander Camps

"Open armen vanuit "arabesque" positie via 2e positie, en dicht ze bij de tour in de 1e positie." - Marta Kulikowska de Nalecz   

"Strek je been, voet en tenen goed door op voorhand en mik zo op het punt waar je je piqué wilt plaatsen. Laat enkel je tenen los om een demipoint te vormen bij de uitvoering van de piqué, of behoud de vormspanning van je hele been als je pointes draagt en sur point wilt gaan." – Sander Camps

"Behoud een stevig frame tijdens de tour." - Marta Kulikowska de Nalecz    

"Tour piqué mag je met verschillende balletpassen combineren zoals diverse draaien (bv. soutenu, chaine, dégagé) alsook andere elementen afhankelijk van de creativiteit van de dansleerkracht." - Marta Kulikowska de Nalecz
 

Enkele uitdagingen: 

  • "Probeer eens om je piqué tour te eindigen op je balance of zelfs in een allongé positie die niet dezelfde is als je draaipositie en hou die positie enkele tellen aan." – Sander Camps
  • "Probeer eens te draaien zonder gebruik van je armen om de afzet van je benen te testen."  – Sander Camps
  • "Probeer om exact te eindigen waar je van plan was te eindigen, zonder energie weg te smijten." – Sander Camps  
  • "En als je echt een uitdaging wilt, probeer je draai eerst gewoon en daar hetzelfde met gesloten ogen om je fysiek geheugen te testen en te trainen. Eens kijken hoeveel je vertrouwt op de ogen ipv op je lichaam." – Sander Camps