Alle blogposts

5, 6, 7, 8 - Cha cha cha: tips van onze experts!

In deze 5, 6, 7, 8 maken we de oversteek van old school hiphop uit Brooklyn, New York naar het Caribische Cuba, voor de cha cha cha. Die leuke Cubaanse dans is ontstaan in de jaren ’50. Ondanks het feit dat de cha cha cha al verscheidene decennia bestaat, draait hij nog steeds op volle toeren en is het een van de meest populaire Latijns-Amerikaanse dansen.

Met dank aan experts Guy Jottay, Felix Castillo, Davy Claes en Anna-Rita Tramacere, die heel wat tips geven waarmee je jouw uitvoering van de cha cha cha naar een hoger niveau kunt brengen!

1


De basis

"De cha cha cha wordt met veel compacte bewegingen gedanst. Dit is waarschijnlijk al een van de redenen waarom hij zo populair is, want je hebt er niet veel plaats voor nodig. Het is een heel voet-ritmische dans met veel staccato in de pasjes. De muziek zorgt voor een speelse en vrolijke sfeer." – Guy Jottay

"Een van de unieke dingen aan Chachacha is de naam. Die komt van het geluid dat je voeten maken op de voetpaden in Cuba. Als je danst op chachachamuziek, is het belangrijk om dat ritme van de muziek te omarmen: ofwel door het tellen van 4-en-1, het gevoel van quick quick slow of gewoon door de woorden te zeggen: cha cha cha. Het mooie aan deze dans is dat dat specifieke ritme in de hele dans terugkomt." - Felix Castillo

"Bijzonder is dat net die ‘shuffle’, waarvan de naam komt, door de jaren heen sterk geëvolueerd en veranderd is. Het verschuiven van de passen doe je nu door het zuiver plaatsen van de voet (zonder schuiven) met een staccatobeweging." – Guy Jottay

"Vroeger was de Cha Cha Cha Chasse (de 4e pas in de "Basic Movement") "Half Closed" met een "Ball-Flat", waar dat nu "Closed" is met een "Ball". Starten doen we op dezelfde manier als bij de “oude versie”, de rechtervoet gaat zijwaarts:

Foto 1 en 5

De linkervoet wordt vervolgens bijgesloten (ipv. half bij te sluiten), en de hiel komt, in tegenstelling tot de “oudere” uitvoering, niet aan de grond.

Foto 6

Tot slot, en ook zonder wijziging, wordt de rechtervoet opnieuw zijwaarts geplaatst. In technische termen krijg je dan: 1. To side (Ball-flat) – 2. Closed (Ball) – 3. To side (Ball-flat).

Foto 4 en 7

Beide manieren van dansen zijn zonder twijfel correct, maar door de tweede pas van de chasse te sluiten en de hiel niet aan de grond te brengen, kan je de beweging veel dynamischer uitvoeren, en zullen de heupen ook veel natuurlijker hun werk kunnen doen." – Davy Claes

"Aan de statische basishouding wordt vaak weinig aandacht besteed, maar het is wel het startpunt van alles:

De heer houdt, als je een dwarsdoorsnede zou nemen, het centrum van het hoofd (oor), het centrum van de schouders en het centrum van de heupen in een verticale lijn (zie afbeelding). Die verticale lijn zal over verschillende delen van de voeten vallen afhankelijk van de actie en progressie van het lichaam. Het gewicht hou je echter altijd richting de binnenkant van de voet.

Bij chachacha hou je bovendien de knieën recht. Geoefende dansers kunnen soms de knieën verder naar achteren houden (hyperextensie). De schouders en borstkas zijn ontspannen, terwijl je de buikspieren licht opspant: de navel trek je naar binnen (richting ruggegraat) en naar boven (richting borstkas).

De houding van de vrouw verschilt lichtjes van die van de man:

  • De ribbenkast ondergaat een zeer lichte (1-2 cm) voorwaartse verplaatsing;
  • Het bekken ondergaat een zeer lichte (1-2 cm) achterwaartse omkering."

– Anna-Rita Tramacere

Oefening baart kunst

"Bij Spot Turns draait men vaak gewoon 360° rond en klaar, maar het is daarbij toch noodzakelijk om te spotten en de draaihoeveelheden mooi te verdelen over de passen." – Davy Claes

"Bij het dansen van de New York mag er vaak scherper ‘geswitcht’ worden van richting. Blijf zolang mogelijk naar de partner kijken, totdat je dwars naar je New York danst. Hou ook daarbij zolang mogelijk de richting aan. Gegarandeerd een betere presentatie en timing!" – Guy Jottay

"Voor de heer: bij de alamana dans je de achterwaartse pas (rechtervoet) duidelijk met de hiel aan de vloer. Indien je de pas maakt alsof je meer plaats wil maken voor de dame haar draai, dan ga je ongetwijfeld meer door je rechterheup dansen." – Guy Jottay

"Nog voor de heer: de 3de pas van de voorwaartse lockstep moet gedanst worden via de bal van de voet. Dikwijls danst de heer op deze derde pas een hiel. Not done…" – Guy Jottay

"Veel dames plaatsen bij de shoulder to shoulder niet voldoende hun lichaamsgewicht volledig op de achterwaarts geplaatste voet. Als je dat wel gaat doen, zal je zeker een betere connectie voelen met je partner." – Guy Jottay

"Wanneer de dame bijvoorbeeld naar een fanpositie danst, dan draait ze heel vaak te vroeg op de rechtervoet. De draaibeweging dient pas te gebeuren wanneer het lichaamsgewicht over de rechtervoet komt (forward walk turning). Gelijkaardige foutjes gebeuren wanneer de dame een ‘oversteek’ danst. Dans eerst twee passen vooruit en draai dan pas over je rechtervoet vooraleer je een achterwaartse lockstep danst om te eindigen." – Guy Jottay

Een stapje verder

"De nadruk ligt in cha cha cha op de eerste tel van de maat of anders gezegd, op de derde ‘cha’. Die tel zou je sterker kunnen maken door de laatste beweging iets langer aan te houden (een volledige tel). Je kunt een leuk contrast maken met die sterke ‘cha’ door op de ‘2’ de beweging wat meer door de heup te rollen (meestal doe je op ‘2’ een voorwaartse of achterwaartse basispas, een walk of een check…)." – Guy Jottay

"Dans de cha cha cha goed vlak en laat het ‘vrolijke karakter’ je niet van de wijs brengen door op de cha cha cha te huppelen of met bounce (verend) te dansen." – Guy Jottay

"Het is uiteraard leuk om op muziek van ‘nu’ te dansen, maar dans regelmatig eens je cha cha cha op authentieke muziek (vb. Edmundo Ross, Juan Perez, Tito Puente enz.). Je gaat de oorspronkelijke roots terug vinden in die muziek. Dat is volgens mij een grote meerwaarde, die zeker niet mag verloren gaan." – Guy Jottay

"Ben je klaar voor een uitdaging en wil je next level? Dan moet je zeker en vast eens proberen om de compacte chasse in je figuren te verwerken, zoals de slip chasse, rondé chasse, hiptwist chasse of whisk chasse… De integratie van zulke chasse’s zullen zeker bijdragen tot een gevorderd niveau. Veel succes ermee!" – Guy Jottay