×
Gezond sporten in tijden van corona
Aangemaakt op: 2020-04-23

Het coronavirus treft ons in het hart van onze werking. Geen wedstrijden, geen bijscholingen of workshops, maar vooral: geen wekelijkse danslessen bij je club. En dat terwijl experts ons allemaal toch aanraden om te blijven bewegen. 

Vele van onze dansclubs zoeken daarom naar oplossingen door middel van online lessen en ook wij willen jullie met tutorials actief houden tijdens deze rare weken.
Maar hoe doe je dat, gezond sporten in tijden van corona? Jasmien Vanlommel helpt je op weg met heel wat tips!

Jasmien Vanlommel is kinesist in Antwerpen en afgestudeerd als sportkinesist. In Berchem werkt ze in Your Health Coach, een centrum waar kinesitherapie, personal training, diëtiek en podologie worden gecombineerd om mensen te begeleiden naar een gezonde en actieve levensstijl. Al verschillende jaren is ze actief in de dansscene, als danser, maar ook als jurylid in het wedstrijdcircuit van Dansport Vlaanderen en als lesgeefster van de initiatoropleidingen dans voor het vak “veilig sporten”. De ideale persoon dus om je wegwijs te maken in hoe te bewegen in deze uitzonderlijke periode.

Blijf in balans

  • Sport met mate.
Sport niet langer dan een uur en zorg ervoor dat je niet buiten adem of uitgeput geraakt. Dit is niet het moment om aan je conditie te werken. Je immuniteit komt dan namelijk enkele weken onder druk te staan, waardoor je minder reserves hebt om je weerbaar te maken tegen bv. virussen of bacteriën.

  • Luister naar je lichaam.
Voel je je verkouden of ziek? Neem voldoende rust en eet gezond, zodat je lichaam terug in balans komt. Eenmaal terug in balans, kun je weer beginnen te sporten. Vlieg er ook dan niet te stevig in en laat je lichaam weer wennen aan de activiteit. Langzaam de intensiteit en de duur van het sporten opbouwen, is de boodschap.

 
Maak thuis dansen zo aangenaam mogelijk

  • Zoek een goede plaats met veel ruimte.
Als je nergens een plaats vindt waar voldoende ruimte is, kun je altijd even wat dingen verzetten. Zoals bv. een tafel die aan de kant gaat.

  • Zet een raam open.
Zo zorg je ervoor dat je voldoende zuurstof hebt. Is het wat kouder? Zet je raam dan niet volledig open: een koude wind kan ervoor zorgen dat je spieren afkoelen, wat de kans op blessures verhoogt.

  • Organiseer een videogesprek met enkele vrienden.
Als er een tutorial is die je graag met je vrienden leert, kun je via een videogesprek met hen in contact blijven terwijl jullie allemaal de choreo leren. Je kunt ook een leuk muziekje opzetten en wat dansen/jammen met je vrienden: spreek bv. af dat iedereen om de beurt een move doet of dat iedereen afwisselend de muziek mag kiezen.

  • Plaats een spiegel.
Wil je graag details verbeteren? Zoek dan een plek waar je een spiegel kan plaatsen. 
Geen spiegel? Je kunt ook ’s avonds (wanneer het buiten al een beetje donker is), dansen voor een raam. Als het binnen lichter is dan buiten, kun je jezelf in het raam zien. Een andere mogelijkheid is jezelf filmen en later herbekijken.

  • Oefen je techniek of test nieuwe dansstijlen uit.
Op techniek oefenen kan nooit kwaad, want er is altijd ruimte voor verbetering! Zijn er bepaalde technieken of moves die je altijd al hebt willen proberen? Dit is je kans! Dat geldt ook voor het uittesten van andere dansstijlen. 
Let wel op: dit is niet het moment om spectaculaire nieuwe moves uit te proberen! Dat doe je het best onder begeleiding van een ervaren dansdocent in een ruimte die ervoor geschikt is, om blessures te vermijden.


Voorkom blessures

  • Start met een opwarming.
Een goede opwarming duurt ongeveer 10 minuten die geleidelijk aan opbouwt in intensiteit. De bedoeling van een goede opwarming is, dat je voldoende doorbloeding hebt doorheen je lichaam.

  • Drink voldoende water.
Zowel voor, tijdens als na de les. 

  • Doe een dansoutfit aan.
Draag je dansschoenen zoals je dat ook in de les zou doen. Zelfs voor klassieke dansstijlen is het aan te raden om schoenen te dragen, zeker als je buiten danst. Draag, zoals anders, kledij die geschikt is om te sporten. Laat je sieraden achterwege.

  • Let op je omgeving.
Zorg ervoor dat je jezelf niet kunt blesseren. Denk bv. aan een voorwerp dat in de weg staat, waar je je aan kunt stoten.

  • Sluit af met een cooldown.
Een cooldown kan al vanaf 5 minuten, waarbij je de activiteit langzaam mindert en je enkele statische stretches uitvoert.


Motiveer jezelf om te blijven bewegen

  • Kies een fysieke activiteit die je graag doet.
Uiteraard worden we momenteel wat beperkt in onze keuze, maar je kunt een activiteit zoals wandelen op verschillende manieren aangenamer maken: zet een leuk muziekje op, luister naar een podcast, doe het samen met een huisgenoot of een vaste vriend,…

  • Sport met huisgenoten of met 1 vaste vriend(in).
Samen sporten maakt het gemakkelijker om vol te houden. Om de maatregelen te respecteren, sport je het best met een huisgenoot of één (vaste) vriend(in). 
Wissel doorheen de tijd niet van vriend(in) om mee te sporten. Samen sporten als één van de twee ziek is, is ten strengste af te raden. Let op dat je te allen tijde minstens anderhalve meter afstand van mekaar houdt. Spreek apart ergens af en raak enkel je eigen materiaal aan (handdoek, drinkfles, fiets,…). 

  • Maak een planning op. 
Leg vooraf vast op welke momenten je gaat bewegen. Als het mogelijk is, kun je daar ook een routine in vinden. Ga bv. elke dag even kort wandelen op hetzelfde uur. Zo creëer je een gewoonte die niet moeilijk is om te blijven volhouden.