×
Verantwoord sportenEthisch sportenGrensoverschrijdend gedrag in de sportGezond sportenAntidopingsbeleidElitesporters in dans DopingwetgevingNieuws over verantwoord sportenKennismakingOver onsBeleidMissieWerkingBeleidsplanBestuurAlgemene vergaderingRaad van bestuurCommissiesSportcommissieWedstrijdcommissie Actuele DansCommissie Recreatief DansenSeniorencommissieLerarencommissie Actuele DansLerarencommissie Standard, Latin, SocialAdviesraad ethisch en gezond sportenTuchtcommissieMedewerkersDansclubsTijdschriftenVerzekeringenPartnersGeschiedenisContact
Sporten bij hitte: wees verstandig!
De zomer is begonnen en de temperaturen gaan de hoogte in: deze week gaat er een ware hittegolf door het land. Het is daarom belangrijk om enkele voorzorgsmaatregelen te treffen als je gaat sporten.
Niet enkel de warmte zelf, maar ook de ozonconcentraties kunnen voor problemen zorgen in de zomer. Zorg er daarom voor dat je:
  • je goed beschermt tegen de zon: 
    • gebruik voldoende zonnecrème;
    • zet een hoed/pet op;
    • blijf uit de zon op de warmste uren van de dag (ca. tussen 13u en 16u);
    • zoek voldoende verkoeling (airco, zwembad, douche, bad,...)
  • voldoende drinkt (water, fruitsap, afgekoelde bouillon, …): drink voor je dorst hebt en meer dan gewoonlijk;
  • alcohol en cafeïne vermijdt;
  • je kleding aanpast: kies voor lichte kleding, zowel qua kleur (bv. wit) als qua materiaal (bv. katoen). Donkere kleding trekt alleen maar meer warmte aan.
Probeer bij het sporten daarnaast om zo veel mogelijk:
  • in de vroege ochtend of laat op de avond te sporten (dan zijn de ergste ozonpieken voorbij en is de buitentemperatuur al wat aangenamer om te sporten).
  • binnen te sporten bij ozonpieken. Binnenshuis zijn de ozonconcentraties gemiddeld de helft lager dan buiten. In het groen sporten biedt meestal geen oplossing tegen ozonconcentraties: ze zijn daar vaak nog hoger dan in de stad.
Meer informatie over gezond sporten bij hitte vind je op de website Gezond Sporten van de Vlaamse Overheid.